A PROGRAM CÉLJA

A Szegedi Tudományegyetem Finnugor nyelvészet doktori programjának célja olyan szakemberek képzése, akik a programban elsajátítják a nyelvészeti kutatómunka alapjait, különös tekintettel a veszélyeztetett uráli nyelvek (így főként az obi-ugor és a szamojéd nyelvek) kutatására, valamint kutatói szakismeretekre tesznek szert a nyelvtudomány két speciális területén, a nyelvtipológiában és a szociolingvisztikában. E nyelvek kiemelt volta természetesen nem azt jelenti, hogy más nyelvek kutatása és más megközelítések ne lennének lehetségesek a programban. A program alapos ismereteket nyújt a kisebb uráli nyelvek szinkrón és diakrón jellemzőiről, s felkészíti a hallgatókat arra, hogy a nyelvelméletről, a nyelvi leírás és elemzés különféle módjairól szerzett tudásukat e nyelvekre alkalmazzák. Ezért a képzés során fokozott hangsúlyt helyezünk a hallgatók általános nyelvészeti, nyelvelméleti, tipológiai és a szociolingvisztikai tanulmányaira, szükség esetén a társprogramokra s külső előadókra támaszkodva. A fokozat a hallgatókat a nyelvtudományi kutatásokban, a terepmunka tevékenységben, a veszélyeztetett nyelvekkel kapcsolatos konzultációs feladatokban, a nyelvi revitalizációban, a nyelvoktatásban való tevékenykedésre is felkészíti, illetőleg olyan területek művelésére is, amelyek képzett nyelvészek közreműködését igénylik. Nemzetközi kapcsolati rendszerünk révén támogatjuk hallgatóink külföldi tanulmányútjait, s szorgalmazzuk a nemzetközi tudományos életbe való beilleszkedésüket.



2016. SZEPTEMBER 1-JÉTŐL ÉRVÉNYBE LÉPŐ KREDITES TANTERV


8 félév - 240 kredit

1. Kötelező modul (200 kredit)

a) Kutatómunka (170 kredit, félévenként rendre: 10, 10, 25, 25, 25, 25, 25, 25)

A témavezető által meghatározott tartalmú, a disszertációhoz szükséges kutatás

Az 1. és 2. félévben a 10-10 kredit megszerzéséhez írásos kutatási beszámolót kell készíteni

A 3–6. félévben a kutatómunka 1-1 szakmai lektorálásra kiadható tanulmány írását is magában foglalja

A 7. és 8. félévben a kutatómunka teljesítéséhez a disszertáció előrehaladását kell elkészült fejezetekkel igazolni, valamint ezek alapján 1-1 nyilvános szóbeli kutatási beszámolót kell tartani.


b) Elméleti kurzusok: 6 óra (heti 2-2 óra, 5-5 kredit)

1. félév

1. Fonológia. (az SZTE vagy az ELTE Elméleti nyelvészet programjából, vagy Bakró-Nagy Marianne)

2. Morfológia. (az SZTE vagy az ELTE Elméleti nyelvészet programjából vagy Szeverényi Sándor)

3. Szintaxis. (az SZTE vagy az ELTE Elméleti nyelvészet programjából vagy Sipőcz Katalin)


2. félév

4. Egy uráli nyelv leíró grammatikája. (Kozmács István, Sipőcz Katalin, Szeverényi Sándor)

5. Tipológia. (Bakró-Nagy Marianne)

6. Egy kurzus az alábbi három közül

a. Történeti és összehasonlító nyelvészet. (Bakró-Nagy Marianne)

b. Egy uráli nyelv története. (Kozmács István, Sipőcz Katalin, Szeverényi Sándor)

c. Nyelvi dokumentáció. (Szeverényi Sándor)


2. Szabadon választható teljesítések modulja (40 kredit, szakaszonként 20-20)

a) Szabadon választható kurzusok (a Nyelvtudományi Doktori Iskola bármely programjából): 4-4 kredit (félévenként max. 1, a programvezető és a disszertáció témavezetőjének jóváhagyásával)

b) Kutatói szeminárium (a disszertációvezetővel) (félévenként: 4 kredit)

c) Konferencia-előadás (első vagy második szerzős aktív poszterért vagy előadásért (a konferencia programfüzetében szereplő és bemutatott/megtartott poszter/előadás)

anyanyelven készített poszter    1

második vagy idegen nyelven készített poszter    2

anyanyelven tartott előadás4

második vagy idegen nyelven tartott előadás5



d) Publikált/elfogadott tanulmány

anyanyelven írott tanulmány    4

második vagy idegen nyelven írott tanulmány    5


e) Óratartás (heti 1 óra gyakorlat, szeminárium tartása 14 héten át: 2 kredit, SZTE Doktori Képzési és Doktori Fokozatszerzési Szabályzata, 4. melléklet: egy félévben legfeljebb: 8 kredit, össz. legfeljebb: 48 kredit)


f) Szakmai lektorálás    1


A KOMPLEX VIZSGA TÁRGYAI/TÉMAKÖREI

Az uráli nyelvek leíró vagy történeti fonológiája

Az uráli nyelvek leíró vagy történeti morfológiája

Az uráli nyelvek leíró vagy történeti szintaxisa

Az uráli nyelvek leíró vagy történeti lexikológiája

Az uráli nyelvek szociolingvisztikai kutatása

Az uráli nyelvek tipológiai leírása



A KOMPLEX VIZSGA OLVASMÁNYLISTÁI 2023

Morfológia. Udvmurt nyelv


1.Ившин Л.М. О создании новых терминов в творчестве К. Герда // Ежегодник финно-угорских исследований. 2014. Спецвыпуск. С. 35-39.

2.Каракулова М.К., Каракулов Б.И. Сопоставительная грамматика русского и удмуртского языков: Учебное пособие. – Ижевск: Издательский дом «Удмуртский университет», 2001. – 228 с.

3.Титова О.В. Словообразовательные модели неологизмов в современном удмуртском языке // Филологические науки. Вопросы теории и практики, 2020. Т.13. Вып. 12. С. 87-91.

4.Титова О.В. Суффиксальные неологизмы-существительные в современном удмуртском языке // Историко-культурное наследие народов Урало-Поволжья. №2(9) 2020. С. 117-122.

5.Удмурт кыллэн кылкабтодосэз (морфологиез): тодослыко-ды-шетскон издание / А. А. Алашеева, Д. А. Ефремов, Т. М. Кибардина, Н. В. Кондратьева, С. В. Соколов, О. Б. Стрелкова, И. В. Тараканов, Н. Н. Тимерханова, А. Ф. Шутов; Кылкутћсь ред. Н. Н. Тимерханова. – Ижевск: «Удмурт университет» книгапоттонни, 2011. – 408 б.

6.Стрелкова О. Б. Особенности словообразования в современном удмуртском языке. Филологические науки. Вопросы теории и практики Philology. Theory & Practice. 2022. Том 15. Выпуск 7. С. 2228-2231. https://www.gramota.net/articles/phil20220393.pdf

7.Титова О.B. O способах образования новых терминов в удмуртском языке. https://uchimsya.com/a/m6xs2KpZ

8.ЯКОВЛЕВИЧ, Р.И. ГЛАГОЛЬНОЕ СЛОВООБРАЗОВАНИЕ В УДМУРТСКОМ ЯЗЫКЕ. БОГАТСТВО ФИННО-УГОРСКИХ НАРОДОВ. 2016. 151-152. Материалы III Международного финно-угорского студенческого форума
Марийский государственный университет
https://elibrary.ru/item.asp?id=27352742&pff=1



Szintaxis. Udmurt nyelv


1.Tánczos O. Szórendi variációk és lehetséges okaik az udmurtban // Nyelvtudományi Közlemények 107. 218–228.

2.Баушев К.М. Синтаксический строй вотской речи и генезис частиц союзного порядка. М.; Л., 1929. 48 с.

3.Булычев М.Н. Порядок слов в простом предложении. – Ижевск, 1947. – 86 с.

4.Васильева А.П. Структурные схемы простого предложения в удмуртском языке на примере произведения Г. Красильникова «Арлэн кутсконэз». – Ижевск, 2012.

5.Веретенникова В.Е., Тимерханова Н.Н. Структурные схемы предложений в удмуртском языке.

6.Грамматика современного удмуртского языка. Синтаксис простого предложения. – Ижевск, 1970. – 252 c.

7.Едыгарова С.В. Об основных разновидностях современного удмуртского языка. – 2013, 7-18 с.

8.Едыгарова С.В. Порядок слов в удмуртском предложении и языковая идеология. – 2021, 84-99 с.

9.Жуйков С.П. Основы грамматики удмуртского языка. Тезисы первой республиканской языковой конференции. – Ижевск, 1937. – 48 с.

10.Asztalos Erika. 2016. A  fejvégű  grammatikától  a  fejkezdetű  felé:  generációs  különbségek  a mai  udmurt  beszélőközösségben  a  szórendhasználat  és  -megítélés  terén.  In  É.  Kiss Katalin -- Hegedűs Attila -- Pintér Lilla (szerk.), Nyelvelmélet és kontaktológia 3, 126--156. Budapest -- Piliscsaba: Szent István Társulat.http://real.mtak.hu/44493/1/A%20fejv%C3%A9g%C5%B1%20grammatik%C3%A1t%C3%B3l%20a%20fejkezdet%C5%B1%20fel%C3%A9%20%28...%29.pdf


Nyelvtervezés. Udmurt nyelv


1.Bastardas-Boada A. «Языковое планирование и языковая экология: К теоретической интеграции», 2000.

2.Heltai J.I. Nyelvcsere és a nyelvi tervezés lehetőségei moldvában. – Budapest, 2014. – 204 o. 

3.Hogan-Brun G., Robinson C., Thonhauser I. Acquisition Planning // The Encyclopedia of Applied Linguistics / Ed. by Carol A. Chapelle. 2013. URL: (PDF) Acquisition Planning (researchgate.net)

4.Pusztay J. Az iskola és a terminológia mint a nyelvi sokszínűség megőrzésének eszköze // Magyar tudomány, 2011, №10, 1164-1172 Magyar Tudomány • 2011 10 • Pusztay János (iif.hu)
Magyar Tudomány - 172. évf. (2011.) 10. sz. (oszk.hu)

5.Pusztay János (2002): Nyelvi tervezés a kis finnugor (uráli) népeknél. In: Gadányi Károly – Pusztay János (szerk.): Közép-Európa: egység és sokszínűség. Szombathely, 246–251.

6.Salánki Zs. Az udmurt nyelv mai helyzete. Doktori disszertáció. – Budapest, 2007. – 282 o.

7.Sándor Klára Nyelvtervezés, nyelvpolitika, nyelvművelés Sándor Klára (unideb.hu)

8.Shirobokova Larisa Az udmurt-orosz kétnyelvűség (udmurt köztársaság, sarkan járás, muvyr község). Doktori disszertáció. – Budapest, 2011. 240 o.

9.Siiner M., Kupisch T., F. M. Hult Language Policy abd Language Acquisition Planning. Springer, 2018. 252 p.

10.The handbook of Sociolinguistics / Ed. by Florian Coulmas. - 1998. 187 p.

11.Zamyatin K. Evaluting language revival policies of Russia’s FinnoüUgric republics: policy impact and its limits // FUF 64: 255-333 (2018)

12.Zamyatin K. Finno-ugric Republics and their State Languages: Balancing Powers in Constitutional Order in the Early 1990s // SUSA/ JSFOu 94, 2013, pp. 337-381

13.Биткеева А.Н., Вингендер М. Сценарии в языковой политике России:: вопросы концепции и методологии // Социолингвистика. Языковое планирование и прогнозирование. №1(1), 2020. С. 34-53ю URL: Социолингвистика_no-1_2020-34-53_Bitkeeva_Wingender.pdf (sociolinguistics.ru)

14.Валиуллина, И. Ф. Языковое планирование: история понятия, классификация и основы правового регулирования / И. Ф. Валиуллина // Мир науки. Социология, филология, культурология. — 2021. — Т. 12. — № 4. — URL: https://sfk-mn.ru/PDF/48FLSK421.pdf

15.Горячева  М.А. Возможности и принципы прогнозирования функционального развития языков в коммуникативной сфере образования // Проблемы марийской и сравнительной филологии: сб. статей. Мар. гос. ун-т; отв. ред. Р.А. Кудрявцева, 2020. С. 208-210

16.Замятин К., Пасанен А., Саарикиви Я. Как и зачем сохранять языки народов России? – Хельсинки, 2012. – 179 с.

17.Миннуллина Э.Б., Белошапкина Н.Н. Языковые отношения и языковая политика. Казань: Типография КГЭУ, 2004.

18.Родной язык в системе образования: современное состояние и перспективы развития: сборник статей / Министерство образования и науки Удмуртской Республики, КНУ УР «Научно-исследовательский институт национального образования»; редакционная коллегия: Л.В. Вахрушева (отв. редактор) [и др.]. – Ижевск: Шелест, 2021. – 204 с.

19.Скачкова И. И. Языковая политика и языковое планирование: определение понятий // Политическая лингвистика 1 (51)'2015, С. 126-131.

20.Т.Л. Корепанова Использование удмуртского языка при опубликовании законов и иных нормативных правовых актов органов государственной власти удмуртской республики // Вестник удмуртского университета, 2015. Т.25, вып.1. С. 170-173.

21.Торохова Е.А. О языковой политике в удмуртской республике // вестник удмуртского университета 2012. Вып. 2 С. 152-158

22.Хауген Э. Лингвистика и языковое планирование // Новое в социолингвистике. Вып. 7. Социолингвистика. – М., 1975. – С. 441-472. URL: Хауген - Лингвистика и языковое планирование (philology.ru)

23.Этнокультурное образование: традиции и новые вызовы: сборник статей / Министерство образования и науки Удмуртской Республики, КНУ УР «Научно-исследовательский институт национального образования»; редакционная коллегия: Н.И. Ураськина (отв. редактор) [и др.]. – Ижевск: Шелест, 2022. – 316 с.





A KOMPLEX VIZSGA OLVASMÁNYLISTÁI 2021

Uralisztika olvasmánylista


2016. SZEPTEMBER 1. ELŐTT KEZDŐDÖTT DOKTORI KÉPZÉSRE VONATKOZÓ KREDITES TANTERV


A hat féléves képzés során összesen 180 kreditet kell gyűjteni a végbizonyítvány (abszolutórium) megszerzéséhez. A második és a további félévekre csak az a hallgató iratkozhat be, aki a megelőző félévekben összesen rendre legalább 20, 45, 75, 110, 150 kreditet gyűjtött. (SZTE Doktori képzés és doktori fokozatszerzés szabályzata, 4. melléklet, 2. és 3. pont)


1. Kötelező modul:
a)Kutatómunka, amelybe az irodalmazás, a könyvtári, levéltári kutatás, cikkek feldolgozása is beletartozhat (félévenként rendre): 10, 10, 20, 20, 30, 30 kredit, összesen 120 kredit
b)Kutatási beszámoló/kutatói szemináriumon való aktív részvétel: minimum 2 alkalommal (2x3 kredit)
c)Kötelező elméleti kurzusok: 8 db heti 2 órás kurzus (kurzusonként 5-5 kredit, összesen 40 kredit):
1. Fonológia (az elméleti nyelvészeti oktatási programból: ELTE)
2. Morfológia (az elméleti nyelvészeti oktatási programból: ELTE)
3. Szintaxis (az elméleti nyelvészeti oktatási programból: SZTE vagy ELTE)
4. Lexikai szemantika (az elméleti nyelvészeti oktatási programból: ELTE)
5. Történeti és összehasonlító nyelvészet
6. Egy uráli nyelv leíró grammatikája
7. Egy uráli nyelv történeti grammatikája
8. Tipológia


2. Kötelezően választható kurzusok modulja (a következő, heti 2 órás elméleti kurzusokból legalább 2-t kell választani (kurzusonként 5-5 kredit, összesen 10 kredit):
1. Az uráli nyelvek fonológiája
2. Az uráli nyelvek morfoszintaxisa
3. Az uráli nyelvek lexikológiai kutatása
4. A Volga-vidék és Nyugat-Szibéria török nyelvei

5. Az uráli nyelvek szociolingvisztikai jellemzése

6. Az uráli nyelvek tipológiai jellemzése

7. Nyelvi dokumentáció


3. Szabadon választható teljesítések modulja:
a) Szabadon választható kurzusok
(3-3 kredit): A kurzus kredites jóváírásához a hallgatónak a programvezetővel és a témavezetőjével is előzetesen egyeztetnie kell.
b) Óratartás: heti 1 óra gyakorlat, szeminárium tartásáért (14 héten át) 1 kredit (felsőoktatási intézményben szakmai óra – DIT)
c) Konferencia-előadások: első vagy második szerzős, aktív poszterért vagy előadásért, amely a konferencia kiadványában megjelenik, Szab., 4. melléklet, 10. pont (a konferencia programfüzetében szereplő és bemutatatott/megtartott poszter/előadás – DIT)
magyar nyelvű poszter    1
idegen nyelvű poszter     2
magyar nyelvű előadás    3
idegen nyelvű előadás     5



PUBLIKÁLÁSI LEHETŐSÉGEK

A nyelvészeti doktori iskolák által összeállított publikálási lehetőségként ajánlott folyóiratok listája itt megtekinthető.



KUTATÁSI TÉMÁK

1. A szamojéd nyelvek deskriptív és történeti kutatása

1.a. Fonológia
1.b. Morfológia
1.c. Mondattan

1.d. Szemantika - lexikológia


2. Az obi-ugor nyelvek deskriptív és történeti kutatása
2.a. Fonológia
2.b. Morfológia
2.c. Mondattan

2.d. Szemantikai - lexikológia


3. Az udmurt nyelv deskriptív és történeti kutatása
3.a. Fonológia
3.b. Morfológia
3.c. Mondattan

3.d. Szemantikai - lexikológia


4. Deskriptív és történeti-összehasonlító uralisztikai tanulmányok

5. Lexikológiai és szemantikai leírások

6. Nyelvtipológiai leírások

7. Szociolingvisztikai leírások

8. Nyelvi dokumentáció



HALLGATÓI NÉVSOR


III. év:

Ekaterina Suntcova


védés előtt:

Marina Romanova



FELVÉTELI VIZSGA


Általános uralisztikai ismeretek, valamint egy vagy két kisebb uráli nyelv leíró és történeti grammatikájának ismerete (irányadó: Marianne Bakró-Nagy – Johanna Laakso – Elena Skribnik eds. 2022 The Oxford Guide to the Uralic Languages. Oxford: Oxford University Press). Az MA szakdolgozat témájának bemutatása. A választott doktori téma rövid (2-3 oldalas) témaleírása, a témaválasztás indoklásával és a leírási keret bemutatásával.



SZIGORLATI TÁRGYAK


Általános uralisztika (főtárgy).

Nyelvtipológia. Szociolingvisztika. Nyelvtörténet. Fonológia. Morfológia. Szintaxis. Szemantika. (melléktárgyak)


DOKTORI FOKOZATOT SZERZETT HALLGATÓINK


Wagner-Nagy Beáta: Die deverbalen Verbalsuffixe im Nganasanischen. 2000. Témavezető: Mikola Tibor


Katalin Sipőcz: Az uráli nyelvek testrészneveiről [Body-part terms in Uralic]. 2000. Témavezető: Mikola Tibor


Körtvély Erika: A tundrai nyenyec igeragozás [Tundra Nenets verb inflection]. 2003. Témavezető: Bakró-Nagy Marianne


István Kozmács: Az -śk- képző az udmurt (votják) igeképzés rendszerében [The derivative suffix -śk- in the verbal derivation system of Udmurt (Votyak)]. 2004.

Témavezető: Bakró-Nagy Marianne


Szeverényi Sándor: Tulajdonságfogalmak lexikai kategorizációja a nganaszanban [Lexical Categorization of Property Concept Words in Nganasan]. 2008.

Témavezető: Wagner-Nagy Beáta


Gugán Katalin: Aspektus és akcióminőség a hantiban (szurguti nyelvjárás) [Aspect and Aktionsart in the Khanty language (Surgut dialect)]. 2013.

Témavezető: Csepregi Márta.


Bíró Bernadett: Cselekvésneves szerkezetek a manysiban [Nominalization in the Mansi language]. 2015.

Témavezető: Bakró-Nagy Marianne


Mus Nikolett: Interrogative words and content questions in Tundra Nenets. 2015.

Témavezető: Wagner-Nagy Beáta


Janurik Boglárka: Erzya–Russian bilingual discourse: Structural analysis of intrasentential code-switching patterns. 2018.

Témavezető: Kovács Magdolna


Georgieva, Ekaterina: Non-finite adverbial clauses in Udmurt. 2018.

Témavezető: Kozmács István, Gécseg Zsuzsa


Horváth Csilla: The vitality and revitalisation attempts of the Mansi language in Khanty-Mansiysk. 2021.

Témavezető: Sipőcz Katalin, Fenyvesi Anna


Németh Zoltán: Udvariasság az udmurt nyelvben: nemleges válaszok, bocsánatkérés, bókra adott válasz és kérés. 2022.

Témavezető: Szeverényi Sándor


Kubitsch Rebeka: Evidencialitás az udmurt nyelvben. 2022.

Témavezető: Sipőcz Katalin




URÁLI NYELVÉSZET

posztgraduális (PhD) program

PROGRAMVEZETŐ: Sipőcz Katalin